6 zdrowotnych zalet picia wody

Wpływ wody na nasze zdrowie jest bezdyskusyjny. Woda, jako podstawowy składnik naszego organizmu, jest nie tylko konieczna dla naszej egzystencji, ale posiada właściwości lecznicze i wspomagające leczenie. Wodolecznictwo sprawdza się w wielu schorzeniach, a picie wody sprzyja lepszej przemianie materii i odchudzaniu.

 

Utrzymanie równowagi płynów

Organizm człowieka traci w ciągu doby około 2,5 litra wody. Ma ona do wykonania określone zadania: pomoc w rozprowadzaniu składników odżywczych, regulację temperatury, stymulację trawienia. Dlatego trzeba pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości wody. Im więcej ważymy, tym więcej wody powinniśmy wypijać. Najlepiej obliczyć ilość potrzebnej wody, mnożąc ciężar ciała w kilogramach przez 40 i dzieląc przez 1000. Otrzymamy ilość potrzebnej wody w litrach:

60 kg x 40 = 2400

2400 : 1000 = 2,4

Oznacza to, że jeżeli ważymy 60 kg, musimy wypić 2,4 litra wody na dobę. Należy pamiętać, że zarówno podczas upałów, jak i silnych mrozów, utrata wody jest większa i zwiększone zapotrzebowanie.

Oczyszczanie organizmu

Nadmierna zawartość toksyn w organizmie jest spowodowana nieodpowiednim odżywianiem, stresem i niewystarczającą podażą wody. Woda usprawnia proces oczyszczania ze szkodliwych substancji, stymulując do pracy nerki, które odfiltrowują je z układu krwionośnego. Regularne oddawanie moczu zapewnia wypłukiwanie toksyn i bakterii, dzięki czemu zmniejsza się także ryzyko zakażeń układu moczowego. Woda wypłukuje też jamę ustną, a nie zawierając żadnych dodatkowych składników, które stanowią pożywkę dla bakterii, zapewnia „świeży” oddech. Naturalnie picie wody nie zastąpi regularnego mycia zębów.

Zmniejszenie bólu głowy

Często zastanawiamy się, dlaczego właściwie boli nas głowa. Tłumaczymy ból zmianą pogody, ciśnienia atmosferycznego, zmęczeniem, stresem. Tymczasem często ból głowy jest pierwszym sygnałem, że nasz organizm jest za słabo nawodniony. Nawet jeżeli jesteśmy najedzeni, możemy odczuwać ból głowy, kiedy podaż wody jest zbyt mała, mikrokrążenie w kapilarach jest utrudnione i tkanki są niewystarczająco odżywione, a woda rozprowadza składniki odżywcze. Zatem wypicie wody po posiłku jest niezbędne i z pewnością wyeliminuje ból głowy, który pojawił się w wyniku niedożywienia tkankowego mięśni.

Jędrna skóra

Nie wystarczy używanie nawet najlepszych kosmetyków. Skóra musi być nawodniona od wewnątrz, gdzie działanie kosmetyku nie dociera. Złe nawodnienie sprawia, że skóra jest mało sprężysta, traci gładkość, zmarszczki są bardziej widoczne. Jest to także kwestia gorszego odżywienia tkanki skóry, analogicznie do wspomnianych mięśni. Właściwe nawodnienie poprzez picie wody ma istotne znaczenie także dla błon śluzowych, np. w jamie ustnej, górnych i dolnych drogach oddechowych. Prawidłowo nawilżona jest elastyczna i oddychanie jest lekkie. Również włosy są mniej podatne na wypadanie, łamliwość i rozdwajanie się końcówek, są zdrowe i błyszczące.

Odchudzanie

Woda przyspiesza przemianę materii. Badania wykazują, że picie wody „rozpędza” spalanie kalorii i może hamować odkładanie się tkanki tłuszczowej po posiłku, po którym wypijemy szklankę wody.

Oprócz tego woda jest doskonałym „oszukiwaczem” głodu. Szklanka wody z sokiem z cytryny na około 20 minut przed każdym posiłkiem sprawi, że szybciej poczujemy sytość i zjemy mniej. Natomiast w przerwach pomiędzy posiłkami popijanie wody skutecznie zastępuje podjadanie, a dodatkowo niesie pozytywne skutki dla zdrowia.

Ważny jest też sposób picia wody. Nie należy robić tego w dużych ilościach na raz i w szybkim tempie. Wodę popijamy często, niewielkimi łykami. Nigdy nie pijemy w trakcie posiłku! To zły zwyczaj, który powoduje rozcieńczenie soków żołądkowych, utrudniając trawienie. Może to skutkować wzdęciami i zaparciami.

Mniejsze ryzyko chorób

Właściwe nawodnienie organizmu znacznie zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia niektórych schorzeń. Rozrzedzenie krwi może zapobiec udarowi mózgu i zawałowi serca – nie tworzą się skrzepy. Ponadto redukuje się ryzyko zachorowania na raka jelita grubego; wiemy już, że woda transportuje treść pokarmową. W jelicie grubym następuje proces wchłaniania wody. Jeżeli będzie jej zbyt mało, jelito grube, a zwłaszcza jego dolne fragmenty – okrężnica i odbytnica – będą nieprawidłowo funkcjonować. Mogą powstać tzw. kamienie kałowe, które sprzyjają procesom kancerogennym. Oprócz tego woda uruchamia funkcje błonnika pokarmowego, który pęcznieje i w tej postaci reguluje perystaltykę jelit.

Autorka: Anna Kucal, Strefa-wodna.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Blip
  • Gadu-Gadu Live
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • email
  • PDF
  • Twitter
  • Śledzik
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Grono.net

Dodaj komentarz