Jak grillować smacznie, zdrowo i bezpiecznie? Porady ekspertów

Grillowo – smacznie i zdrowo! Tegoroczny sezon grillowy rozpoczęty! Pogoda coraz częściej sprzyja organizowaniu pikników oraz biesiad na świeżym powietrzu. Czy jednak jedzenie przyrządzone na grillu jest bezpieczne dla naszego organizmu? Zdania są podzielone. Jedno jest pewne – przestrzegając kilku podstawowych zasad przygotujemy posiłek, któremu pod kątem zdrowia nie będzie można zbyt wiele zarzucić, a dla podniebienia będzie to prawdziwe niebo.

Zdrowy rozsądek = zdrowe grillowanie
Zwolenników grillowania w naszym kraju jest wielu. Niektórzy twierdzą, że posiłki z rusztu są zdrowsze i mniej kaloryczne ze względu na wytapiający się w czasie ich przyrządzania tłuszcz. Inni lubią spędzać w ten sposób czas w gronie najbliższych, czy po prostu delektują się smakiem przypieczonych potraw. Często jednak słyszeć można głosy, że dieta taka może być niezdrowa czy wręcz niebezpieczna dla naszego organizmu. Kto zatem ma rację? – W przypadku grillowanych dań prawda leży po środku – zauważa mgr Iwona Gryszkin, dietetyk z Kliniki Diety Gryszkin. – Wszystko zależy od sposobu przygotowania potraw, menu, zachowanej higieny i zdrowego rozsądku, a także stanu zdrowia. Jak zatem przygotować ucztę dla bliskich, aby nie mieć wyrzutów sumienia?

Z grilla może być zdrowe
Pierwszym krokiem jest wybór samego menu. Sięgajmy po świeże mięso, a wybierając gotowe produkty szukajmy takich, które są najbardziej naturalne i najmniej przetworzone. Wiele osób bije się z myślami sięgając po kiełbasy czy kaszanki przeznaczone na grilla. Plotki o tym, że mogą to być produkty gorszej jakości, potrafią zjeżyć włos na głowie. Dlatego warto czytać etykiety i wybierać takie propozycje, które są naturalne  i pozbawione sztucznych dodatków.

kiełbasa na grilla Nove

Doskonały przykład stanowi nowa linia produktów Grill marki Nove. Kaszanka gryczana, jęczmienna, biała z bazylią i pomidorami, klasyczna kiełbasa śląska czy ta z dodatkiem sera gouda – wszystkie te mięsne smakołyki zawierają 100% mięsa wieprzowego. Na próżno natomiast szukać w nich MOM, czyli mięsa oddzielonego mechanicznie, glutaminianu sodu czy sztucznych barwników. Pamiętajmy, że mięso na grillowym stole to nie wszystko. – Przygotowując posiłek w plenerze warto zwrócić uwagę także na takie składniki, jak warzywa czy owoce, które możemy podać gościom w bardzo różny sposób – w zależności od upodobań – doradza mgr Iwona Gryszkin. – Możemy pokroić je w plastry do przegryzania, przygotować pyszne sałatki czy też przyrządzić na grillu. Ponadto warto urozmaicić menu o pyszne i zdrowe ryby. Przygotowując jedzenie bezwzględnie zadbać należy o higienę. Mięso i warzywa dokładnie myjemy. Nie słuchajmy głosów, które podpowiadają, że wszystkie bakterie i tak zginą w wysokiej temperaturze. Co ważne – mięso powinniśmy wyciągnąć z lodówki bezpośrednio przed włożeniem na grilla, nie wcześniej. Pozostawione na stole w oczekiwaniu na swoją kolej może być doskonałym środowiskiem dla bakterii. Należy też wystrzegać się używania tych samych sztućców i talerzy do surowego oraz gotowego mięsa, gdyż w ten sposób możemy w łatwy sposób przenieść niepożądane drobnoustroje do gotowej potrawy.

Higiena ponad wszystko

Kolejnym krokiem jest odpowiednie przygotowanie grilla. Pierwsza podstawowa zasada to czystość! Nie kładziemy mięsa ani innych produktów spożywczych na brudnym ruszcie ze spalonymi resztkami. Absolutnie zakazane jest stosowanie do podpalania parafiny czy ropy – korzystamy jedynie z węgla drzewnego. Jeśli konieczna jest podpałka – używajmy jej tylko na początku, czekając aż dokładnie się wypali zanim położymy produkty spożywcze na ruszcie. Gazety też nie są najlepszym pomysłem – użyta farba drukarska czy materiały używane do powlekania stron kolorowych gazet, pod wpływem wysokiej temperatury, mogą wydzielać niebezpieczne związki. – Potrawy najlepiej przygotowywać na aluminiowej tacce – radzi dietetyczka Iwona Gryszkin. – Udowodniono, że tłuszcz spływający na żarzące się węgle wytwarza niebezpieczne dla naszego zdrowia, rakotwórcze substancje. Używając tacek minimalizujemy ryzyko wytworzenia i osadzenia się trujących związków na mięsie. Kolejną kwestią jest odpowiedni czas grillowania. W tym przypadku należy znaleźć złoty środek – mięso nie może być ani niedopieczone (nawet częściowo), ani też spalone. Jeśli zdarzy nam się zagapić – odkrójmy elementy zwęglone, gdyż mogą być niebezpieczne dla naszego organizmu. Najlepiej grillować dłużej, ale bezpieczniej – pozwólmy, aby mięso dochodziło w niższej temperaturze. Dzięki temu w środku będzie idealne, a na zewnątrz nie ulegnie spaleniu. W tym celu najłatwiej podnieść nieco ruszt. Po skończonym grillowaniu oczywiście pamiętamy o odpowiednim wyczyszczeniu wszystkich elementów, aby następnym razem znów móc delektować się pysznym i zdrowym jedzeniem.

Grillowanie jest jednym z ulubionych sposobów Polaków na spędzanie wolnego czasu w słoneczne
i ciepłe popołudnia. Pozwala oderwać się od codziennych problemów, spędzić czas z bliskimi, delektować się smakami, które na co dzień raczej nam nie towarzyszą. Przygotowując dania z grilla warto jednak pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam cieszyć się smakiem tych chwil – bez uszczerbku na zdrowiu.

 

 

Mgr Iwona Gryszkin

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Dietetycznych Studiów Podyplomowych na Akademii Medycznej w Poznaniu. Od 2005 roku skutecznie działa jako dietetyk. Jest również aktywnym członkiem Zarządu Dolnośląskiego Towarzystwa Dietetyki.

KLINIKA DIETY GRYSZKIN

http://klinika-diety.pl

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Blip
  • Gadu-Gadu Live
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • email
  • PDF
  • Twitter
  • Śledzik
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Grono.net

Dodaj komentarz